Fyzioterapie pro psy s onemocněním meziobratlového disku a míchy

• protruze meziobratlové ploténky
  • herniace meziobratlové ploténky
  • jiná kompresní a nebo nekompresní onemocnění míchy
  • neurologická onemocnění

Fyzioterapie pro takové pacienty je nedílnou součástí léčby. Pravidelná fyzioterapie u zkušeného fyzioterapeuta a domácí cvičení je dlouhodobá záležitost v řádů několika týdnů až měsíců. Doba fyzioterapie je závislá na stupni poškození ploténky a nebo míchy psa. Úspěšnost terapie je velmi závislá na majiteli psa, který mezi jednotlivými terapiemi u fyzioterapeuta se psem cvičí doma několikrát denně (5-8x). To je často pro majitele psa velmi psychicky a někdy i fyzicky náročné. Pokroky jsou často vidět s velmi malým posunem a to může být velmi demotivující.

Jak terapie probíhá:

• před první terapií je nutné zaslat emailem všechny dostupné veterinární zprávy z vyšetřeních a případné operace
  • součástí první fyzioterapie je vyšetření psa,  sestavení rehabilitačního plánu pro psa a edukace majitele ohledně domácího cvičení. Tato terapie je časově náročnější (1,5-2 hodiny), než následující terapie (1-1,5 hodiny).

Cílem fyzioterapie je zlepšení pohybového vzorce chodícího pacienta a minimalizace neurologického deficitu a navrácení schopnosti chůze pacientům nechodícím.

U psů, kteří již nedokáží chodit přirozenou chůzí se nabízí možnost nácvik spinální chůze (Spinal walk), kterou lze naučit psy se zachovaným flexoro-reflexorovým reflexem, vhodným tělesným rámcem a váhou.

V některých případech je rozsah poškození míchy tak velký, že psovi  nelze navrátit schopnost pohybu. Ve většině případů lze pořídit psovi invalidní vozíček, což je pak na uvážení majitele.

About the author

Zuzana Wildmannová administrator

Fyzioterapeut a rehabilitační pracovník malý zvířat (43-001-R), Doporučený terapeut Dornovy metody pro zvířata a odborný konzultant Dornovy metody pro zvířata, zároveň také terapeut Dornovy metody pro lidi, respektive Osteodynamiky. Autorka projektu www.prvnipomocpropsy.cz a lektor seminářů první pomoci pro psy. V roce 2022 úspěšně ukončila studium Vyšší odborné školy zdravotnické v Praze a stala se zdravotnickým záchranářem. Momentálně působí v pražské nemocnici na Urgentím příjmu a u soukromé zdravotnické záchranné služby. Tato profese je vedlejším koníčkem, stejně jako studium automechanického učiliště v dálkové formě. Autorka je majitelkou šestnácti a půl letého psa belgického ovčáka Agiho, pětileté stafbulky Kačenky a ročního belgického ovčáka Sabatona ( Tonyho).