Trigger points terapie

Trigger point, spouštěcí, nebo také spoušťový bod je označení pro místo ve svalu, které je nadměrně dráždivé místo, při stlačení velmi bolestivé, které většinou způsobuje takzvanou přenesenou bolest. Trigger point, umístěný v jednom místě svalu vyvolává bolest v jiné části svalu a nebo dokonce bolest v jiném svalu či šlaše, zdánlivě s trigger pointem nesouvisející. Takový přenos bolesti způsobuje zejména vzájemné propojení  nervových zakončení napříč svalovou skupinou.
Trigger pointy můžeme definovat také jako neuvolnitelnou kontrakturu sarkomer a nebo energetickou krizi ve svalu. Příčinou vzniku těchto spoušťových bodů mohou být následující faktory:

• nadměrná fyzická zátěž
  • poúrazové stavy
  • tělesná asymetrie, např. rotace pánve, následkem čehož zvíře nestejnoměrně zatěžuje pánevní končetiny
  • nutriční nedostatky
  • chronické infekce
  • nedostatečná cirkulace tělních tekutin, špatný metabolismus svalu a nedostatečné odvádění odpadních látek z něj
  • stres, úzkost

trigger-points-diagram-web-ok

Ošetřování trigger pointů u psů provádím v rámci každé masáže psa kombinací technik ischemické komprese a teplé hydroterapie s následným strečinkem postižené oblasti. Protože spoušťové body jsou velmi citlivé a většinou velmi bolestivé, u psa bývá odstranění těchto bodů záležitost na několik sezení,  a odblokovávání probíhá postupně. Některé malé spoušťové body se podaří odstranit již při první terapii.

triggery 2

About the author

Zuzana Wildmannová administrator

Doporučený terapeut Dornovy metody pro zvířata a odborný konzultant Dornovy metody pro zvířata, zároveň také terapeut Dornovy metody pro lidi, respektive Osteodynamiky a lektor první pomoci, akreditovaný zkouškou MŠMT.